تعویض روغن موتور پراید در محل

تولد یک سالگی شرکت پخش کاسپین شعبه مازندران
۱۳۹۹-۰۷-۰۳
نکات ایمنی رانندگی در برف و یخبندان زمستان
۱۳۹۹-۰۷-۱۲

بهترین روغن برای موتور پراید

از آن جایی که روغن موتور نقش کلیدی در عملکرد قطعات مختلف موتور داشته و با استفاده از این مایع، قطعات بدون ایجاد اصطکاک در تماس با هم قرار می‌گیرند، دقت در انتخاب و زمان تعویض روغن موتور اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

بهترین روغن موتوری که برای روغن موتور پراید می‌توانید به کار بگیرید، روغن موتور نیمه سنتتیک خواهد بود. (این چیزی ست که در دفترچه راهنمای پراید نیز آورده شده است.) توجه داشته باشید که استفاده از روغن موتور مناسب هر خودرو، علاوه بر بهبود بخشی عملکرد فعلی اتومبیل، بر طول عمر موتور نیز می‌افزاید.

وسایل مورد نیاز برای تخلیه روغن موتور پراید

۱- جک روغنی یا جک دنده‌ای بالابر ماشین

انواع جک خودرو

۲- سطل یا تشت برای ذخیره روغن سوخته ماشین

۳- آچار بکس یا آچار رینگی

۴- پمپ باد (اختیاری)

۵- دستکش پلاستیکی

۶- قیف کوچک

۷- فیلتر روغن نو و آچار فیلتر روغن

آچار فیلتر ورغن و روغن فیلتر کاسپین

۸- روغن موتور جدید

  1. گام اول: اگر فصل تابستان است، نیازی به گرم کردن روغن موتور ندارید؛ زیر ماشین‌تان جک بزنید و پس از پوشیدن دستکش پلاستیکی و قرار دادن سطل یا تشت روغن در زیر کارتل، تلاش کنید تا با کمک آچار رینگی و یا آچار بوکس، پیچ کارتل را باز کنید.
    برای اینکار می‌توانید از یک جک سوسماری کوچک و یا جک روغنی اهرمی استفاده کنید. همچنین جک‌های قدیمی پیچی نیز در این زمینه کارایی دارند. برای احتیاط، حتما از خرک یا سه‌پایه استفاده کنید، تا خطر افتادن جک را به حداقل برسانید. حتی اگر خرک ندارید، از چند آجر برای مهار ماشین  و جلوگیری از سقوط روی جک استفاده کنید.
    نکته: قبل از باز کردن پیچ کارتل، حتما کاپوت را بالا بزنید و درپوش روغن را باز کنید. اینکار باعث می‌شود تا تمامی روغن درون موتور تخلیه شود.
  2. گام دوم: پس از باز کردن پیچ کارتل، اجازه دهید تا تمامی روغن درون موتور تخلیه شود، این کار ممکن است کمی بیشتر از بیست دقیقه طول بکشد. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که هر چقدر روغن موتور گرم‌تر باشد، روان‌تر است و سریع‌تر تخلیه می‌شود.
  3. گام سوم: حالا که روغن درون موتور به طور کامل تخلیه شده، نوبت به فیلتر روغن می‌رسد، آن را با کمک آچار مخصوص فیلتر روغن باز کنید. بهتر است که از فیلتر روغن جدیدی استفاده کنید اما اگر مایلید تا از همین روغن استفاده کنید، باید روغن آن را به طور کامل تخلیه کنید و سپس با کمک بنزین و یا نفت بشویید و اجازه دهید تا خشک شود.
  4. گام چهارم: در ادامه پیچ کارتل را ببندید. قبل از بستن فیلتر روغن موتور جدید، حتما درون آن، مقداری روغن موتور پر کنید و همین‌طور اجازه دهید تا لاستیک فیلتر روغن با روغن موتور آغشته شود. با کمک آچار فیلتر روغن آن را ببندید و در انتها با کمک یک قیف کوچک، از دریچه بالای موتور و از راه دریچه روغن، روغن را درون موتور بریزید.

نکات مهم در تعویض روغن موتور پراید

مقدار روغن موتور پراید

  • نکته: مقدار روغن موتور پراید یا بهتر بگوییم مقدار روغن موتور مورد نیاز برای خودرو پراید چیزی در حدود سه لیتر است. البته در صورتی ‌که فیلتر روغن موتور را تعویض کرده‌اید، بهتر است که مقدار سه و نیم لیتر روغن موتور درون خودرو بریزید.
  • نکته: حتما به شاخص ویسکوزیته یا گرانروی روغن موتور دقت کنید و روغن موتوری را تهیه کنید که متناسب با خودرو پراید باشد.
  • نکته: در استفاده از روغن موتور دقت کنید تا به بدنه خودرو آغشته نشود، در صورتی‌که این اتفاق افتاد، حتما با یک پارچه تمیز و خشک، آن را پاک کنید.
  • نکته: روغن سوخته‌ای را که از موتور تخلیه کرده‌اید را هرگز در محیط زیست نریزید؛ این روغن بسیار آلوده بوده و برای محیط زیست مضر است، آن را به ماموران نظافت و بازیافت بسپارید و یا به یکی از مراکز تعویض روغنی محل زندگی خود بسپارید. در مراکز مربوطه از روغن‌های سوخته استفاده‌های مختلفی می‌شود.
  • نکته: فیلتر روغن را بیش از حد سفت نکنید و راهنمای نوشته شده روی بدنه فیلتر را حتما بخوانید.

اقدام فوقالعاده در تعویض روغن پراید

اگر به پمپِ باد دسترسی دارید، خوب است که طریق دریچه بالایی روغن موتور، هوا را با فشار وارد کنید تا براده های احتمالی درون کارتل (مخزن روغن) تخلیه شود. اما اگر این امکان را ندارید، تلاش کنید، جک را به گونه ای بزنید، که تمامی روغن؛ از داخل کارتل خارج شود.

محصولات خودرویی کاسپین

روغن موتور نیمه سنتتیک

همان طور که گفتیم روغن موتور نیمه سنتتیک برای پراید مناسب است. در آب و هوای معمولی نوع “۲۰W50” کارایی بهتری خواهد داشت و در مناطق کوهستانی و با برودت شدید هوا، بهتر است که از نوع “۱۰W40” استفاده شود.

همین طور شاخص کیفیت یا همان API روغن موتور پراید می‌باید در انواع SG و SL باشد. این شاخص‌های API توسط کارخانه خودروسازی اعلام شده و در صورت استفاده از روغن موتور با این مشخصات، می‌توانید طول عمر موتور خودروی خود را افزایش دهید.

به علاوه در شرایط طبیعی و در صورتی که موتور پراید دارای روغن سوزی نباشد، ۳٫۵ لیتر روغن موتور برای آن کافی خواهد بود.

زمان تعویض روغن موتور پراید

برای تعویض روغن موتور پراید بهترین وقت بین ۵ هزار کیلومتر تا ۷ یا ۸ هزار کیلومتر قید شده است. اما توجه داشته باشید که کیفیت رانندگی و طول زمان نیز فاکتورهای مهمی به حساب می‌آیند. به طور مثال یک راننده ممکن است ۵ هزار کیلومتر را ظرف یک سال پر کند و راننده دیگری این کیلومتر را طی چند سال طی نماید. در این صورت نمی‌توانیم شرایط تعویض روغن را برای هر دو خودرو یکسان در نظر بگیریم. بلکه در خودروی دوم علی رغم بالا نرفتن کیلومتر، اما فاکتور زمان لزوم تعویض روغن را ایجاد می‌کند.

همیشه توصیه می‌شود که ضمن تعویض روغن پراید، نسبت به تعویض فیلتر روغن و فیلتر هوا نیز اقدام نمایید.

نکته: به خاطر داشته باشید که برای حفظ سلامت موتور و عملکرد بهتر آن، لازم است که همیشه از یک نوع روغن موتور استفاده کنید. با وجودی که حین تعویض، روغن قبلی کامل تخلیه می‌شود؛ اما همیشه مقداری از آن در جداره‌ها و مسیر روغن باقی مانده و می تواند در ترکیب با روغن جدید قرار بگیرد.

پیچ تخلیه یا پیچ کارتل پراید کجاست؟

برای رسیدن به پیچ تخلیه یا پیچ کارتل باید زیر خودرو رفته و درست جایی زیر موتور ماشین به کارتل می‌رسید. همان‌طور که در تصویر زیر مشخص شده است، پیچ کارتل کاملا قابل دسترسی بوده و می توانید با باز کردن آن روغن موتور را تخلیه نمایید. 

پیچ تخلیه یا پیچ کارتل پراید
پیچ تخلیه یا پیچ کارتل پراید کجاست؟

حجم روغن موتور پراید چقدر است؟

روغن موتور پراید ۳٫۵ سی سی است. توجه داشته باشید که این مقدار حجم با فیلتر روغن بوده و در حالت بدون فیلتر ۳ لیتر روغن موتور نیاز داریم.

 وسایل تعویض روغن موتور پراید چیست؟

برای تعویض روغن موتور پراید به هر دو آچار ۱۴ و ۱۷، یک تشت برای تخلیه روغن قدیمی، آچار فیلتر، روغن و نیز فیلتر روغن نیاز داریم.

زیاد ریختن روغن موتور در پراید چه خطری دارد؟

روغن ریختن زیاد از حد نرمال در پراید باعث می‌شود که روغن به قسمت بالایی موتور وارد شده و موجب خرابی شمع ها و استهلاک زیاد موتور پراید گردد.

تعویض روغن با ساکشن بهتر است یا کارتل؟

از آن جایی که تعویض روغن با باز و بسته کردن پیچ کارتل می‌تواند به مرور زمان، این پیچ را مستهلک کرده و موجب روغن‌ریزی شود، اصولا بهره گیری از ساکشن پیشنهاد می‌شود.

مزایای تعویض روغن در محل

با تعویض روغن در محل از صرفه‌جویی در زمان رفت و آمد برخوردار خواهید شد. از آن جایی که این کار ساده بوده و پیچیدگی خاصی ندارد، می‌توانید از سرویس تعویض روغن در محل بهره‌مند شده و در هر ساعت و روزی روغن خودروی خود را به شکل حرفه‌ای و بدون نقص تعویض نمایید.

منبع مطلب